PUAK SALAFI MENOLAK AKAL DAN FALSAFAH







 


Salafi (terutama pengikut Muhammad bin Abdul Wahhab dan Ibnu Taimiyah) secara umum tidak menolak akal secara mutlak, tetapi menentang penggunaan akal sebagai sumber hukum atau dasar utama memahami agama, terutamanya dalam isu tauhid, sifat Allah dan perkara ghaib.


Mereka memegang prinsip:
 “العقل الصريح لا يخالف النقل الصحيح”
"Akal yang jelas tidak akan bercanggah dengan nas (wahyu) yang sahih."



Tapi bila berlaku percanggahan zahir antara akal dan nas, mereka mendahulukan nas literal dan menolak takwil akliah (penafsiran berasaskan logik).


Mereka sangat keras menolak falsafah Yunani dan ilmu kalam kerana menurut mereka ia membawa kepada kekeliruan dalam tauhid dan sifat Allah.

Ia sumber kepada bidaah dalam akidah umat Islam (termasuk sifat 20, konsep jism, arah, dan sebagainya).

Falsafah membawa manusia menggunakan akal melebihi wahyu.

Ini sebab utama mereka menolak Asya‘irah dan Maturidiyyah.


Salafi mengutamakan “naqal” (wahyu – Quran dan Sunnah) secara literal tanpa banyak takwil atau rasionalisasi falsafi.

Mereka menganggap takwil akliah terhadap sifat Allah sebagai bentuk penyimpangan, seperti mentakwil "tangan Allah" kepada "kekuasaan" dan mentakwil "istiwa’ di atas Arasy" sebagai "penguasaan" bukan kedudukan fizikal


Ini semua dianggap mengubah makna nas, sedangkan bagi mereka, nas harus diterima sebagaimana adanya tanpa menyerupakan atau mentakwil.


Contoh kritik Salafi terhadap Ilmu Kalam dan akal adalah Ibnu Taimiyah menulis secara panjang lebar dalam Dar’ Ta‘ārud al-‘Aql wa al-Naql (Penolakan terhadap percanggahan antara akal dan wahyu) – menghujah bahawa falsafah dan logik Yunani menyesatkan umat.

Muhammad bin Abdul Wahab sendiri tidak menulis kitab sistematik mengenai falsafah, tetapi gerakan beliau menolak sebarang unsur yang membawa kepada apa yang mereka anggap bidaah dalam akidah dan ibadah, termasuk pendekatan falsafah dalam memahami Tuhan.

Bagaimanapun, tidak sepenuhnya benar bahawa Salafi melarang penggunaan akal. Mereka menerima akal dalam ruang tertentu, seperti memahami dalil-dalil syarie dan dalam urusan muamalat.







Ulasan