TUDUNG DALAM AGAMA YAHUDI

Saya telah banyak menulis dan menjawab soalan mengenai tudung dalam ceramah dan forum.

Kini saya ingin membentangkan di sini pandangan Rabbi Dr Menachem M. Brayer, profesor Liturature Biblical di Univeristi Yeshiva, New York, Amerika Syarikat.


Wanita Yahudi sedang sembahyang di Tembok Tangisan di Baitulmaqdis

Dr M. Brayer dalam bukunya, Perempuan Dalam Literatur Rabinik Yahudi (The Jewish woman in Rabbinic Literature) berkata bahawa adalah adalah kebiasaan wanita Yahudi untuk keluar ke tempat umum dengan penutup kepala yang, kadang-kadang, bahkan menutup seluruh wajah dengan meninggalkan sebiji mata terbuka [76]. Beliau mengutip beberapa rabbi kuno terkenal berkata,

"Ini tidak seperti anak-anak perempuan Israel berjalan keluar dengan kepala tidak ditutup" dan "Terkutuklah orang yang membiarkan rambut isterinya terlihat .... seorang wanita yang mendedahkan rambutnya untuk perhiasan diri membawa kemiskinan."


Wanita Yahudi bertudung dalam filem

Hukum rabini mengharamkan pembacaan menuntut keberkatan atau doa di hadapan wanita yang sudah menikah yang tidak menutup kepala kerana membuka rambut wanita dianggap "nuditi". Dr Brayer juga menyebutkan bahawa "Dalam zaman Tannaitik diangap kegagalan wanita Yahudi untuk menutup kepalanya dianggap menghina kesopanannya. Bila kepalanya dibukakan, dia mungkin didenda empat ratus zuzim untuk pelanggaran ini.

" Dr Brayer juga menjelaskan bahawa tudung bagi wanita Yahudi tidak selalu dianggap sebagai tanda kesederhaan. Kerana kadang-kadang, tudung melambangkan keadaan perbezaan dan kemewahan melebih kesederhanaan. Tudung tersebut dipersonifikasikan martabat dan keunggulan perempuan mulia. Hal ini juga merupakan tidak terjangkaunya wanita sebagai pemilikan kudus suaminya.

Tudung tersebut ditandai penghormatan diri wanita dan status sosialnya. Wanita kelas bawah sering memakai tudung untuk memberikan impresi mempunyai kedudukan lebih tinggi. Ia menjadi bukti bahwa bahawa tudung adalah tanda kebangsawan. Ia menjadi alasan mengapa pelacur tidak diizinkan untuk menutup rambut mereka dalam masyarakat Yahudi lama.

Wanita Muslim dan Yahudi di Bosnia pada masa lalu

Namun, pelacur sering memakai tudung khusus untuk melihat terhormat.

Apa yang disebut Dr Brayer ini berlaku juga pada zaman awal Islam di mana Umar bin al-Khattab memukul hamba wanita yang tertudung untuk membezakan mereka dengan wanita bebas di kalangan orang kaya dan bangsawa.

Wanita Yahudi di Eropah, menurut Dr Brayer terus memakai tudung sampai ke abad 19 ketika kehidupan mereka menjadi semakin tercampur dengan budaya sekuler sekitarnya. Tekanan eksternal daripada kehidupan di Eropah pada 19 memaksa ramai di kalangan mereka keluar rumah tanpa penutup kepala. Beberapa wanita Yahudi merasa lebih nyaman untuk menggantikan kerudung tradisional mereka dengan rambut palsu sebagai bentuk lain menutup rambut. Kini wanita Yahudi paling saleh tidak menutup rambut mereka kecuali dalam rumah ibadat. Sesetengah mereka seperti dalam mazhab Hasid masih menggunakan wig.

Ulasan